Travel scale-up Withlocals haalt 8M Euro groeigeld op

Withlocals op weg naar nummer 1 positie in de markt voor gepersonaliseerde en unieke reiservaringen.

Investering B-ronde

De nieuwe investeringsronde wordt geleid door het in Londen gevestigde Keen Venture Partners met deelneming van bestaande investeerder Inkef Capital.

Robert Verwaayen, General Partner bij Keen, geeft als reden voor de investering: “Wij zijn ervan overtuigd dat Withlocals aansluit op een grote latente behoefte van reizigers om niet meer te kiezen voor een 13-in-een-dozijn vakantie, maar om juist de ervaring centraal te stellen. Withlocals laat met een zeer sterke groei zien dat ze een ogenschijnlijke paradox kunnen waarmaken: op een schaalbare manier unieke en persoonlijke reiservaringen aanbieden.”

Withlocals

Withlocals is een scale-up uit Eindhoven en verbindt via haar online marktplaats iedere maand tienduizenden reizigers met geverifieerde lokale gidsen in meer dan 30 steden in Europa en Azië. Deze privé-tours kunnen volledig aangepast worden aan de wensen van de reizigers en inspelen op hun passie, van muziek en sport tot culinaire belevenissen.

Withlocals speelt hiermee in op de trend van persoonlijke en unieke tours en activiteiten als tegenhanger van veel massatoerisme concepten. Via haar platform biedt ze reizigers de kans om een stad te ervaren als een local, weg van de massa. Het uitgebreide en snelgroeiende netwerk van geverifieerde lokale gidsen biedt Withlocals de schaal en de lokale expertise om een gemiddelde klantwaardering van 9,8 (van 1 tot 10) te behalen.

Withlocal CEO Matthijs Keij ziet nog veel ruimte voor groei: “De markt voor tours en activiteiten groeit enorm hard op dit moment. Onze klanten zijn op zoek naar een alternatief voor standaard tours en tickets. Withlocals biedt hen een ruime keus uit unieke tours en activiteiten. Uiteindelijk is deze ervaring vaak het verhaal waar ze mee thuiskomen. De investeringsronde helpt ons om meer mensen en culturen met elkaar te verbinden, om ons aanbod in meerdere talen aan te bieden en om een sterk, wereldwijd netwerk van lokale gidsen op te bouwen.”

Vier pijlers voor groei

De investeringsronde zal worden gebruikt om klanten van boeking tot tour te bedienen in hun eigen taal. Hierin zijn de lokale gidsen cruciaal en het verder uitbouwen van dit netwerk is eveneens een van de pijlers voor verdere groei. Daarnaast zal de groei in bestaande en nieuwe steden voortgezet worden en tot slot zullen de reiservaringen nog meer toegespitst worden op de verschillende passies van klanten, van street art tot lokale cuisine.

Tours in eigen taal

Onderzoek door Withlocals laat zien dat tours en activiteiten in de moedertaal van klanten met name gewaardeerd worden door families met jonge kinderen en door senioren die liever in hun eigen taal communiceren. Dit betekent dat zowel de oriëntatie als de boeking, maar ook de uiteindelijke tour volledig in de eigen taal moet kunnen plaatsvinden.

Netwerk van lokale gidsen

De Withlocals gidsen spelen een zeer belangrijke rol met betrekking tot de klantwaardering (9,8 op een schaal van 1-10) en de schaalbaarheid van het platform. Deze lokale gidsen gaan altijd net een stap verder om reizigers kennis te laten maken met hun stad en hun passie, van architectuur tot muziek van lokale artiesten. Zoals een van de Withlocals klanten het verwoordt: “Ik reis al mijn hele leven, maar Withlocals heeft me laten zien waar reizen echt om gaat.”

Nieuwe steden

Withlocals is actief in 30 steden in Europa en Azië en zal tegelijkertijd het aanbod in bestaande steden uitbreiden en nieuwe steden openen. Dit is een belangrijke stap om een grotere groep klanten en gidsen te bereiken en om daadwerkelijk een grote stempel te kunnen drukken op de markt voor tours en activiteiten.

Reiservaringen gebaseerd op passies

Op basis van gesprekken met klanten en analyses van eigen data blijkt dat de reisplannen van veel mensen niet zozeer vormgegeven worden door tijd, budget of het beschikbare aanbod, maar juist veel eerder in het proces door een passie voor een bepaald onderwerp, zoals eten en drinken, muziek of sport. Deze passies werken als een lens waarmee reizigers zich richten op unieke tours en activiteiten, in lijn met hun interesses. Door vanaf het eerste contactmoment met een klant tot aan de tour met een lokale gids deze passies als leidraad te gebruiken, kan Withlocals zo goed mogelijk inspelen op de vraag van haar klanten.

About Keen Venture Partners LLP

KEEN Venture Partners is a radically human venture capital firm investing in fast growing scale-ups predominately in Series A and B and is based in London and Amsterdam. Keen Venture Partners LLP is a Small AIFM authorised in the UK by the Financial Conduct Authority and registered as a manager of a 'EuVECA' (a 'European Venture Capital Fund'). The investment in Withlocals benefits from the support of the European Union under the Equity Facility for Growth established by the Council establishing a Programme for the Competitiveness of Enterprises and small and medium enterprises (COSME). For more information www.keenventurepartners.com

About INKEF Capital

INKEF Capital is an Amsterdam-based venture capital firm that focuses on long-term collaboration and active support of innovative technology companies. INKEF Capital was founded in 2010 by Dutch pension fund ABP and with €500 million under management is one of the largest venture capital funds in the Netherlands. INKEF focuses on investment opportunities in Healthcare, Technology, IT/New Media & FinTech. For more information www.inkefcapital.com

Over Withlocals

Withlocals brings magic and wonder back to traveling in the age of mass tourism. It is an online platform connecting travelers & local people eager to share their passions. Guests experience destinations off-the-beaten-track, like locals do.